Concorde – det raskeste passasjerflyet i verden

Kilde: Wikipedia.no

Concorde er et av verdens raskeste passasjerfly, den kunne fly over Atlanteren på 3,5 timer. Et vanlig fly bruker 7 timer. I denne teksten har vi tenkt til å se nærmere på hvorfor verdens raskeste passasjerfly ikke lenger er i drift.

Concorde ble først produsert i 1969, men ble satt i trafikk i 1976. Dette er det raskeste passasjerflyet som noensinne har blitt laget. Den kunne fly i 2145 km/t. Dette er dobbelt så fort som lydens hastighet! Flyet er 60 meter langt og har et vingespenn på 25 meter. Dette passasjerflyet var i stand til å fly strekninger dobbelt så fort som andre vanlige passasjerfly. I 2003 ble flyet satt på bakken for godt. Vi skal nå se nærmere på noen av grunnene til hvorfor verdens raskeste passasjerfly ikke er i luften lenger.

Dette flyet kunne fly dobbelt så fort som lydens hastighet, når et fly bryter lydmuren lages et stor smell kalt “Sonic Boom”. Dette var til stor fortvilelse for innbyggerne i byene nedenfor og utviklerne av flyet. Flyet kunne ikke lenger fly over land på grunn av at innbyggerne i byene under klagde på knuste ruter og høye lyder. Dette betydde at flyet kun kunne fly over hav.

En annen av grunnene til at flyet ble satt på bakken var drivstofforbruket. Et eksempel på dette kan være at et Concorde fly bruker like mye drivstoff på å takse til rullebanen som et Boeing 777 bruker på å reise over Atlanteren. Concorde bruker relativt lite drivstoff i sin optimale høyde (ca. 18000 meter) på grunn av den tynne atmosfæren, men på veien dit bruker den enormt med drivstoff.

En annen medvirkende grunn til at flyet ble satt på bakken var at klimaforskere på denne tiden begynte å bli oppmerksomme på forurensning. Concorde forurenset mye mer enn et vanlig fly gjør den dag i dag. Dette kan ha en sammenheng med at flyet ble satt på bakken i 2003.

Concordes rykte ble svekket etter at et av flyene krasjet. Flyet “Air France Flight 4590” styrtet rett etter takeoff den 25. juli i år 2000. Det styrtet i Frankrike mens det var på vei til JFK flyplassen i New York. Det var 109 personer ombord, og alle passasjerene omkom, og det samme gjorde også 4 vedkomne som befant seg på bakken. Dette er den eneste dødsulykken i løpet av Concordes historie. Dette førte til at verdiene på selskapet stupte.

Dette skjedde uheldigvis også samtidig som 9/11. Etter dette terrorangrepet ble mange folk utrygge på flyreiser. Dette førte til færre passasjerer i flyindustrien, som førte til at verdiene falt enda mer. Det at verdiene på selskapet har droppet så mye var en av de største årsakene til at Concorde til syvende og sist ble satt på bakken for alltid.

For å oppsummere, så var det mange faktorer som til sammen førte til at Concorde ble satt på bakken. Disse var blant annet flykrasj, terrorangrep, drivstoffproblemer, klimaproblemer og lydproblemer. Disse førte til at verdien på Concordes aksjer sank så mye at flyet ikke lenger var gunstig i drift.

Skrevet av Herman og Erlend

Powered by Nettpublish | Designed by: Databasehuset | Thanks to service